Klachtenregeling volwassenen LVVP
De Wkkgz-
– Volwassenen (18 jaar en ouder)
– Jongeren onder de 18 die hun behandeling zelf (of hun ouders) betalen
Waar kunt u met uw klacht terecht?
– de klachtenregeling
– tuchtrecht
– klachten over zorgverzekeraars
– klachten over formulieren
De klachtenregeling
Bent u ontevreden over uw behandelaar? Dan kunt u het volgende doen.
Stap 1: bespreek uw onvrede met de behandelaar
Als u een klacht hebt over uw behandelaar of de behandeling, dan kunt u die in eerste instantie het beste met hem zelf bespreken. Soms kan een gesprek over uw onvrede verheldering geven.
Vragen over tarieven en regelgeving?
Hebt u vragen over tarieven en regelgeving? Dan kunt u terecht bij het LVVP-
Stap 2: schakel een klachtenfunctionaris in
Soms is het lastig om met de behandelaar zelf in gesprek te gaan. Of u krijgt onvoldoende gehoor. Komt u er samen niet uit, dan kunt u een klachtenfunctionaris van de LVVP vragen om te bemiddelen.
Omdat het voor vrijgevestigde ggz-
Een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris
Een klacht indienen gaat als volgt.
– Vul het klachtenformulier LVVP-
– Mail het ingevulde formulier naar LVVP@klachtencompany.nl.
– De klachtenfunctionaris neemt binnen 2 werkdagen contact met u op.
– U kunt de klachtenfunctionaris ook zelf bellen: tel. (088) 234 16 06.
De geschillencommissie
Is uw klacht daarmee niet verholpen? Of kan in uw situatie niet van u worden verwacht dat u de klacht met uw behandelaar en/of de klachtenfunctionaris bespreekt? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan De Geschillencommissie vrijgevestigde ggz-
De Geschillencommissie voor Vrijgevestigde ggz-
Tuchtrecht
Gz-
Centraal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg
Postbus 20302
2500 EH Den Haag
Regionale Tuchtcolleges
Regionaal Tuchtcollege Amsterdam (Noord-
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam
telefoon 088-
Regionaal Tuchtcollege Den Haag (Zuid-
Postbus 97831
2509 GE Den Haag
telefoon 088-
Regionaal Tuchtcollege Eindhoven (Noord-
Postbus 61
5600 AB Eindhoven
telefoon 088-
Regionaal Tuchtcollege Groningen (Groningen, Friesland, Drenthe)
Postbus 11144
9700 CC Groningen
telefoon 088-
Regionaal Tuchtcollege Zwolle (Overijssel, Gelderland, Flevoland)
Postbus 10067
8000 GB Zwolle
telefoon 088-
Wat kunt u doen als u een klacht hebt over uw zorgverzekeraar?
– Hebt u klachten over bijvoorbeeld de vergoeding door uw zorgverzekering? Dan kunt u terecht bij de onafhankelijke Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (www.skgz.nl).
– Vindt u dat de zorgverzekeraar uw privacy niet respecteert? Leveren de veranderingen in de zorg voor u of voor uw naasten problemen op? Merkt u dat zaken nog niet goed geregeld zijn? Of hebt u een andere klacht of vraag over de ggz? Dan kunt u terecht bij het landelijk meldpunt zorg.
– Komt u in acute nood, bijvoorbeeld omdat u van het kastje naar de muur wordt gestuurd en noodzakelijke zorg mist? Ook dan kunt u terecht bij het landelijk meldpunt zorg.
Wat kunt u doen als u een klacht hebt over overbodige of ingewikkelde formulieren?
Vindt u de formulieren van uw zorgverzekeraar of behandelaar onnodig ingewikkeld of overbodig? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Bel hiervoor de klachtenlijn tel. (088) 770 8 770 of mail naar info@nza.nl. De NZa kan daarover vervolgens een bindend advies uitbrengen, maar dat hoeft niet. U kunt ook een melding doen zonder dat de NZa hier een bindend advies aan verbindt.